בעולם הקפה, ה"גלים" מייצגים שלבים שונים בהתפתחות תרבות הקפה, שכל אחד מהם מביא גישה שונה וייחודית לחוויית הקפה.
הגל הראשון (First Wave)
מתייחס לתקופה בה קפה הפך לנגיש וזול לכולם, בערך במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. זו התקופה בה קפה הפך למוצר צריכה בסיסי וזמין בכל בית, עם דגש על ייצור המוני והפצה רחבה. הדגש העיקרי היה על כמות ולא על איכות.
הגל השני (Second Wave)
החל משנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20, עם כניסתן של רשתות כמו סטארבקס, הקפה הפך לחוויה תרבותית יותר. הושם דגש על יצירת סביבה חברתית עם משקאות מבוססי אספרסו כמו לאטה, קפוצ'ינו ומקיאטו. העניין באיכות הקפה גדל, אך עדיין לא היה דגש רב על המקור של הפולים או על התהליך שלהם.
הגל השלישי (Third Wave)
הגל השלישי התחיל בסביבות תחילת שנות ה-2000 ומתמקד באיכות הקפה ובמקורו. זהו קפה שמטופל כ"יין", עם דגש על זני קפה, אזורי גידול, תהליכי עיבוד ודרכי קלייה מדויקות. בבריסטות ובבתי קפה מתמחים, המטרה היא להביא את הטעמים האותנטיים של כל סוג פולים בצורה מיטבית, ולספק חוויית שתייה שמכבדת את החקלאים ומדגישה את הייחודיות של כל קפה.
הגל הרביעי (Fourth Wave)
הגל הרביעי הוא מושג חדש יחסית שעדיין לא מוגדר במדויק. הוא מתמקד בהעמקת ההבנה והמדע שמאחורי הכנת הקפה. יש דגש על טכנולוגיה מתקדמת, מחקר מדעי של טעמים ומרכיבים, והגברת השקיפות והקיימות בתעשיית הקפה. המטרה היא לשלב בין חווית קפה ברמה הגבוהה ביותר ובין תרומה חיובית לקהילה ולסביבה.
ניתן לראות את הגל הרביעי גם כמעין חזרה לשורשים, עם דגש על ייצור מקומי וקיימות, תוך שילוב של ידע מתקדם וטכנולוגיות חדשות, הכל במטרה להביא את הקפה לרמה חדשה של איכות ומודעות.
שתפו אותנו לאיזה גל אתם שייכים?